I. Genderspezifische Medizinforschung im Islam

“To Be or Not to Be? Digoxin, its Gender-specific Effects on Mortality, and the Need for Gender-specific Healthcare from an Islamic Perspective”, in: Aida Bosch/ Maria Rentetzi (Hrsg.): Gender of Things, 2022, 8 Seiten.

In diesem Essay untersucht Lababidi, inwiefern die genderspezifische Medizin und Forschung an Männern sowie Frauen mit den autoritativen Quellen des Islam übereinstimmt. Es ist ein Anliegen der islamischen Medizinethik, die Auswirkungen unerwünschter Arzneimittelwirkungen bei Frauen zu verringern, da die Erhaltung des Lebens der Vorrang der islamischen ethisch-religiösen Entscheidungen ist.

II. Kultur- und religionssensible Kommunikation bei Demenz

„Kultur- und religionssensible Kommunikation mit demenziell erkrankten Muslim*innen“, in: Jahrbuch für Interkulturelle Ethik im Gesundheitswesen, Open Access, 2022, 9 Seiten.

Kommunikation ist meist kulturspezifisch, die verschiedene Ebenen betrifft: von der verbalen bis hin zur nonverbalen Kommunikation. Religiöse Besonderheiten spielen häufig ebenso eine Rolle. Eine besondere Herausforderung stellt die Interaktion im Kontext der Demenz dar. Wenn Menschen von Demenz betroffen sind, kommunizieren sie insbesondere auf einer nonverbalen Ebene. Dieser Beitrag möchte Anreize für die pflegerische Praxis und Kommunikation liefern, wenn es darum geht, kultur- und religionssensibel mit demenziell erkrankten Musliminnen und Muslimen umzugehen.

III. Haltung von Muslim*innen bei lebenserhaltenden Maßnahmen

„Attitudes of Muslims on Life-Prolonging Measures in the German Context“, in: Marie-Claire Foblet/ Hatem Elliesie (Hrsg.): Law, Islam and Anthropology, 2023, 38 Seiten.

In Germany, the estimated number of living wills is low. It can be assumed that living wills are not very common among German-based Muslims either. An Islamic-based orientation may be supportive in decision-making regarding end-of-life treatments for religiously oriented Muslims. However, there is still a lack of guidelines for a living will for Muslims in Germany, although prominent Muslim bioethicists such as Ilhan Ilkılıç have long pointed out the need for a culturally sensitive living will. Therefore, relatives often make the decision about life-prolonging measures, should the person concerned lack the capacity to give consent. Life-sustaining treatments, such as artificial respiration and resuscitation, are often requested by relatives of dying Muslim patients in the German context. Due to the required maximum therapy in futile cases, it is accepted that suffering is added to the dying. This tendency is confirmed by interlocutors in the medical field such as medical practitioners. This chapter attempts to analyse the supportive attitudes of relatives of Muslim patients towards life-prolonging interventions and aims to show that religious arguments and culturally based views are entangled. Methodologically, the religious commandments for treatment in the context of dying cited by patients and relatives are analyzed and deconstructed. They are compared with legal opinions by Muslim legal scholars on life-prolonging measures.